Köp- och leveransvillkor

  1. Om B.D Sweden AB/Yogia

  • Företaget har sitt säte i Helsingborg. Företagets postadress är Östra Farmarevägen 76. 25476 Allerum.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@yogia.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.
    I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen kontakta oss omedelbart via e-post till info@yogia.se
  1. Leverans

  • Våra normala leveranstider är 1 - 3 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kontakta oss på e-postadress: info@yogia.se En fraktavgift tas ut på order under 599:-. För närvarande ligger fraktavgiften på 49:- vid köp under 599:-. Fraktavgift EU, USA och Norge 12€. Fraktfritt inom Sverige tom 24/12
  • Vi skickar normalt sätt med DHL Servicepoint alternativ PostNord Varubrev (under 500gr). Se nedan om deras leveranser. Se ditt närmsta utlämningsställe hos DHL här: Dhl Servicepoint Om du vill att vi skickar på annat sätt eller med annat fraktbolag så kontakta oss. Fraktavgift tillkommer i dessa fall.
  • Vill du ha varan till ett speciellt datum? Kontakta oss gärna på info@yogia.se så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa till med det.
  • Om en vara avviker mot normal leveranstid kontaktar vi er via e-mail för att meddela beräknad leveranstid. Du har rätt att annullera din order om leveranstiden inte passar dig.
  • Har du beställt flera varor kommer de i största möjliga mån att sampaketeras. Skulle vi vara tvungna att delleverera står Yogia för den extra fraktavgiften.
  • Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Yogia till kunden så är Yogia betalningsansvariga. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den till Yogia så är kunden betalningsansvarig. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du omedelbart reklamera detta till fraktbolaget.
  • För paket som inte löses ut inom 14 dagar, förbehåller sig Yogia rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, returfrakt samt expeditionsavgift till oss. F.n 220 kr. Observera att ej outlösta paket gäller ej som retur.
  • Reklamationer om en vara skulle vara felaktig, defekt eller felexpedierad så ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-mail info@yogia.se så vi kan rätta till felet. Ersättningsleveranser sker naturligtvis helt utan kostnad.
  • Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
  • All prices to Customers within the European Union includes Swedish VAT (currently 25%), prices for Customers outside of the EU are currently 0% VAT. For Customers outside of the EU please note import toll and fees might occur depending on your country of residence and your order value, all such fees are covered by the customer.
  1. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Fraktkostnader och andra avgifter redovisas innan du bekräftar köpet.
  • Kunder som beställer från länder utanför Sverige kan vara skyldiga att betala tullavgifter.
  • Ev. tullavgifter är inte inkluderat i priset och redovisas inte innan du bekräftar ditt köp.
  • Ev. tullavgifter ska betalas av kunden till tullen i det land som vi levererar till.
  1. Betalsätt

  • Klarna Checkout:
    Julkampanj - Köp nu och betala i slutet av januari. Läs mer här: Klarna Julkampanj
    Yogia samarbetar med Klarna AB och använder oss av deras tjänst Klarna Checkout. Klarna Checkout smidigt sätt för dig som kund att handla med.
    Du kan välja mellan följande betalningssätt:
    - Kortbetalning (0:-)
    - Faktura (14 dagars kredit 0:-. Se Klarnas villkor här)
    - Dela upp din betalning (aviavgift 29:-/månaden. Se Klarnas villkor här)
    - Direktbetalning till bank

    Se fullständiga villkor för Klarna checkout här
    För information om din betalning kontakta Klarna via: http://www.klarna.com/sv/kundservice

  • Swish:
    Swish nummer: 1235440292. Ange ordernummer. Din order skickas så fort vi fått full betalning. Bekräftelse med Swishnummer och summa skickas i samma stund som ordern skapas. Saknar du din orderbekräftelse? Återkom omgående till oss på info@yogia.se

  • Kortbetalning:
    Du kan välja att betala med kort genom Stripe. Stripe tillhandahåller betalningstjänster för kortbetalningar. Stripe sköter hanteringen av kortuppgifter genom deras säkra system där du tryggt fyller i dina kortuppgifter. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet och genomför betalningen. Vi tar inte del av dina kortuppgifter. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till yogia.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

  • Paypal:
    Om du vill handla tryggt och smidigt är PayPal ett bra alternativ. Med ett PayPal-konto kommer du enkelt kunna betala med endast din e-postadress och ditt lösenord, utan att behöva lämna ut ditt kortnummer. Om du inte redan har ett PayPal konto kan du enkelt skapa det direkt genom att klicka här.

           När du handlar med PayPal kan du omfattas av PayPals köparskydd, om något mot all förmodan skulle gå fel. Skulle du behöva returnera den vara du köpt ersätter PayPal dig för dina returkostnader.
           Se villkor och regler för köparskydd och ersättning för eventuella returkostnader på paypal.se.

           Vi tar inte ut någon avgift vid betalning med PayPal.

           Paypal is the perfect choice for all my foreign customers.

           Företag? Vill du att jag ska fakturera ditt företag? Kontakta mig på info@yogia.se

  1. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Ur miljösynpunkt och för din enkelhet, använd gärna emballaget varan blev levererad i.
  • Skicka returen med en notering eller följesedel om ordernummer och om du vill returnera eller byta till annan vara. Köpesumman återbetalas i sin helhet, senast 30 dagar efter det att vi har återfått varan.
  • Är det beställt mot faktura så rekommenderar vi att vi får tillbaka returen innan fakturans förfallodatum. Annars måste fakturan betalas i tid och vi returnerar då pengarna så fort vi fått returen.
  • Du som kund står själv för returfrakten (alla byten till annan vara är fritt). Använd gärna medskickad returfraktsedel (49:-) Läs mer om returer och byten här 
    Obs!Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.
  • Behöver du hjälp eller mer information kontaktar du oss info@yogia.se så hjälper vi dig på bästa sätt.

    Returadress:
    B.D Sweden AB
    Östra Farmarevägen 76
    254 76 Allerum

  • Övrigt vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål

  • Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@yogia.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter

  • Genom att handla hos B.D Sweden AB/Yogia accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
  • B.D Sweden AB/Yogia är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 11.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
     För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
     Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 11.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    11.4.1 Betalleverantör

     Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress,  e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.  De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe, Swish, Paypal.
  • 11.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord.
  • 11.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Get A Newsletter för utskick av nyhetsbrev.

           Ett mejl skickas ut ca 2 veckor efter lagd order som en återkoppling till den lagda ordern. Detta är ett engångsmejl och ska inte förväxlas med Nyhetsbrevet.

  • 11.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 11.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 11.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 11.8 Ansvarig för dataskydd
    B.D Sweden AB/Yogia är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Allerum/Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.