Medveten närvaro med yoga & näringsrik mat!

I dagens normativa samhälle är det lätt att uppfatta sig själv som otillräcklig, något som bland annat ofta leder till vikthets.
I denna artikeln delar Louise Larsson med sig av sina bästa tips och redskap för en hälsosam livsstil.

Louise Larsson är egenföretagande mamma, hälsoinspektör, receptskapare och yogalärare. Hon har efter många år av dåligt mående och sjukdom lyckats skapa en livsstil där hennes välmående, personliga utveckling och inre balans är i fokus. Genom att respektera sin egen kropp och värdera sin hälsa högst av allt istället för att leva ett liv fyllt med dåliga matvanor, stress, prestationsångest och vikthets. Genom sin blogg Organic By Mommy vill Louise inspirerar och motiverar andra till en hälsosammare livsstil.

Louise hälsoresa
Redan vid 20 års ålder började hälsoproblemen visa sig för Louise. Hon fick en allvarlig sköldkörtelsjukdom vilket lede till en organoperation. Hon fick medicin efter medicin av olika läkare efter operationen för att dämpa symptomen från komplikationerna, men ingen frågade vad hon åt eller hur hon levde. Efter två år av dåligt mående beslutade hon sig för att testa på alternativ vård och fick kontakt med en hälsoterapeut. Louise fick då veta att hennes livsstil ligger till grund för hennes dåliga mående och med rätt kost, motion och återhämtning skulle hon kunna förändra det. Detta gjorde hon genom att bland annat, Sluta räkna kalorier, börja jaga näringsämnen, skala av prestationskrav och börja yoga. 

Bloggen skapade Louise för att motivera och inspirera människor som idag lever efter samhällets skeva idéal att istället bygga en hälsosam livsstil. Hon bjuder på en daglig dos hälsoinspiration och recept för att motverka sjukdomar, utbrändhet, ångest med mera.


Min erfarenhet och tro är att vi aktivt måste programmera om oss själva att hitta motivationen till att sträva efter ett inre välmående, snarare än illusionen av yttre perfektion, som nyckeln till ett härligt liv.
- Louise Larsson


Hälsosam livsstil
För att ändra sina livsvanor har Louise olika tips och verktyg att dela med sig av. 

Steg 1 mot ett hälsosammare liv är att analysera vad du vill förändra/förbättra. Du behöver helt enkelt först skapa en intention och ett mål. Något som är otroligt viktigt för att förändringen ska bli hållbar. Du måste lära dig lyssna inåt och skapa en mer medveten närvaro för att genuint kunna förstå vad du vill ha för mål.

Yoga
Ett fantastiskt redskap för att öka sin inre medvetenhet och medvetna närvaro överlag är yoga. Genom yogan skapar vi ett utrymme i vardagen att lyssna in oss själva, vilket är en värdefull effekt och högst användbar när man ska hitta sitt mål och motivation till att skapa en förändring.

Ett annat tillvägagångssätt är att ta hjälp av en professionell hälsoterapeut. 


  För att genuint förstå vad man vill ha för mål behöver man skapa mer medveten närvaro och lära sig lyssna inåt, något som de flesta har svårt med i dagens brusiga samhälle där vi dygnet runt nästan förväntas rikta vår uppmärksamhet utåt
- Louise Larsson


Kosthållning
Steg 2 i processen är att förändra sina kostvanor. Även här måste du vara tydlig med varför du vill skapa förändring och vad du vill uppnå. Det underlättar om du har en inställning av nyfikenhet att upptäcka vilken kosthållning du mår bäst av. Louise poängterar att vi alla är olika, med olika kroppar som har olika förutsättningar och behov. Därför funkar inte en och samma diet för alla. Du måste helt enkelt prova dig fram och utforska vad just du mår bra av och vad som funkar i din individuella vardag. Låt förändringen ta tid, varje steg oavsett storlek räknas!

Vill du veta mer om bra och dåliga näringsämnen är bästa stället att hitta begriplig information i böcker. Du kan också hitta lättillgänglig information på hälsoinspirerande bloggar för att få mer kunskap.

Sockerberoende
Det är inte helt okänt att socker oftast är en av de största bovarna och orsaken till människors ohälsosamma liv. Många har svårt för att tygla sitt sockerintag, Louise bästa tips för att bli kvitt sitt sockerberoende är att först och främst analysera vad det är som triggar igång suget. Du måste lära känna din sockerkänslighet. Därefter tycker Louise utifrån sina egna erfarenheter att en kost baserad på mycket grönsaker, mycket bra fetter och protein lägger en grund till att skapa mättnad och därmed minska sötsuget. Något annat som underlättar är rutiner av regelbunden träning. Det kan ta några veckor att bli kvitt sötsuget. Om du inte känner någon skillnad bör du ta hjälp av en hälsoterapeut med erfarenhet kring just sockerberoende. Louise planerar själv att utbilda sig till sockerberoende-terapeut eftersom hon är medveten om hur svårt det är att bekämpa på egen hand och att det finns ett enormt behov av hjälp inom området bland befolkningen. 

Att falla tillbaka
Det är lätt att falla tillbaka i sina gamla vanor och tappa motivationen till att fortsätta med sin nya livsstil. Även Louise har någon gång tappat fotfästet och fått vara med om att vissa perioder är tuffare än andra. När Louise faller ur sina rutiner brukar hon försöka stanna upp och starta om. Genom att tvinga sig själv att somna tidigare, ta en extra promenad, gå på yogaklasser och kanske viktigast av allt sänka kraven. Att medvetet stanna upp och reflektera över sin situation är ett viktigt första steg i varje period av snedsteg.

(Louise har på sig de populära Samsara yogabyxorna från Indigo Luna på bilden)

Det viktigaste är att alltid göra så gott man kan med sina hälsorutiner. Men samtidigt känna sig fantastisk och ödmjuk i att 
good enough är just good enough!”
- Louise Larsson


Hösttips
Louise bästa tips för hur du håller motivationen uppe under den mörka hösten är att skapa en aktiv må-bra-plan under 10 veckor. Börja med att lista 10 saker som du blir glad av och som får dig att må bra. Det kan vara både små och stora saker. Det ska vara saker som du gillar och längtar efter att ta dig tid till att göra och unna dig. Sedan väljer du en dag varje vecka då du har som uppgift att avsätta tid för en av dessa 10 aktiviteter, må-bra-tid

På hösten är det lätt att bli sjuk. Louise gyllene riktlinjer för att tillfriskna snabbare är mycket vatten, sömn, vila och grönsaker. Vill du dessutom boosta med anti-inlammatoriska råvaror så är citronvatten med skivad ingefära och gurkmeja fantastiskt. Vill du vara riktigt hardcore så kan du mixa, 
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 2 cm hackad färsk ingefära
  • 1 cm hackad färsk gurkmeja 
  • 2 dl vatten
  • 1 msk (gärna rå) honung
Smutta på detta under någon timme. Har du ont i halsen kan du även gurgla föregående mix innan du sväljer ner den, eftersom den är starkt bakteriedödande.

Träffa Louise
Louise anordnar bland annat hälsoretreat fyllda med yoga, inspirationsstunder och hälsosam, god mat i Sverige och utomlands (i februari sker en träff i Bali med endast en sista plats kvar) där hon får chansen att träffa sina läsare. 
Målet med mötena är att ”så frön” av förändring och välmående i alla hon möter!


Ett sista stort tack till Louise som gjorde det möjligt att skriva denna artikeln!